måndag 19 mars 2007

Etnografi i Sverige

Etnografi är ett forskningsområde som fortfarande inte tillämpas i någon större utsträckning i Sverige, något som däremot fått allt större betydelse för marknadsföring och produktion i USA, Storbritannien och Norge.

Trendethnograhpy är ett, svenskt nystartat, företag som inriktar sig på etnografi.

"– Om vi undersöker hur man konsumerar television och media sitter vi hemma hos en tv-tittare under en lång period, kanske tjugo veckoslut, för att spåra upp det omedvetna beteendet. Då vänjer man sig vid oss och tröttnar på att ge ”rätta” svar, berättar Ida Hult och Katarina Graffman."
Läs hela artikeln

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag är med i undersökningar ger jag ibland fel svar för jag tycker det är kul.. vilken hemsk människa jag är egentligen =/ här lägger folk ner pengar på det och jag sabbar.. får betrakta mig själv som ett bortfall tror jag..

Per-Ragnar sa...

och det är ju precis det man slipper genom etnografiska studier, det är som utformat för sådana som dig :D